the-start-up-garage-business-planning-support-team (1)
Nivon Natuurvrienden
Samen maken we
er wat moois van.
Meld verbeterpunt!
test-banner

Stappenplan voor het maken van je nieuwe Nivon Website

Stappenplan voor het maken van de website voor je eigen Nivongroep

Beste webbouwer,

Leuk dat jullie binnen het nieuwe internetplatform aan de slag willen. We kunnen jullie helpen om een mooie site op te bouwen die aan de eisen van deze tijd voldoet: met een hoge score in Google, geschikt voor gebruik op IPads en andere tablets en met een wervende inrichting die er op gericht is om mensen zich snel en makkelijk in te laten schrijven voor een activiteit of verblijf, waarbij ook de vrijwilligers die dit verder af moeten handelen de informatie zo handig mogelijk aangeboden krijgen.

Globaal zijn de stappen:

  • Doorpraten wat jullie willen voor site, welke middelen beschikbaar zijn en dat in de huisstijl gegoten kan worden. Doel: overzicht van wederzijdse wensen (groep, landelijk bureau LB)
  • Verzamelen teksten en beeld adhv checklist. Doel: basiscontent klaar voor site (groep)
  • Schets functionaliteit obv wederzijdse wensen. Doel: basisontwerp klaar voor installatie (LB)
  • Vaststellen menustructuur, pagina-indeling, Doel: concretisering (groep, steun LB/collegagroep)
  • Aanmaken ontwikkelsite (bureau)
  • Oefenen adhv tutorials. Doel: basisvaardigheden verwerven voor vullen (groep)
  • Vullen in ontwikkelomgeving Doel: conceptsite (groep, steun bureau/collegagroep)
  • Testen Doel: overall check(bij voorkeur peer-review, door andere groep)
  • Bijstellen in 1-2 rondes. Doel: site klaarmaken voor publicatie (groep ism LB)
  • Vrijgeven, overkomst. Doel: afspraken onderhoud en ontwikkeling (groep, LB)
  • Migreren naar echte site. Doel: werken aan Nivon en groepsdoelen.

Hieronder vind je een basis-checklist die je kunt gebruiken bij de verdere voorbereiding en de daarop volgende ontwikkelfase.


 

Basis checklist:

Inventarisatie

  • Wat staat op dit moment op Nivon.nl en klopt dit?
  • Hebben jullie een eigen site, wat staat er op, klopt dit of moet er nog wat anders?
  • (Zo niet), wat staat er op nivon.nl, klopt dit en/of vult dit jullie eigen info aan?
  • Is er al een vergelijkbare site binnen WordPress Multisite beschikbaar en waarop moet deze aangepast worden?
  • Hebben jullie:
    • 2 à 5 foto’s, minimaal 2560 bij 580 pixels voor de sliders (hoofdfoto’s) homepage
    • 1 foto  (evt. meer), minimaal 2560 bij 500 pixels voor de vervolgpagina’s
    • 20 foto’s, minimaal 1000 pixels breed en/of hoog voor gallery huis, omgeving e.d. (min 12 per doel(groep), dubbel gebruik mogelijk) (foto’s moeten nog wel geoptimaliseerd voor web worden, wel groot, niet “zwaar” in bites)
  • Bruikbare teksten (handig om ze nu te checken en aan te scherpen)
    • Introtekst
    • Stukje profilering (wat maakt jullie bijzonder / aantrekkelijk)
    • Formeel: voorwaarden, huisregels e.d.
    • Stukjes op doel/doelgroep/aanbod, geschreven vanuit lezersperspectief
  • En per activiteit
    • Minimaal 1 foto minimaal 1000 x 750 pixels.
    • Naam activiteit max 60 tekens, locatie max 40 tekens
    • Prijzen, Contactgegevens info, contactgegevens aanmelden
    • Introregel max 100 tekens, voor overzicht en mogelijk twitter/facebookverwijzingen
    • Korte tekst wie wat waar waarom en hoe.
    • Optioneel (en beter)
      • Bij voorkeur 2-3 tekstblokjes rond activiteit
      • Foto’s, in geval van gallery liefst 12
      • Verslag van een vorige keer, citaten
      • Vergelijkbare activiteiten
      • b.v. contactformulier, Benodigde info
      • b.v. aanmeldformulier, Benodigde info bij inschrijving
      • Vindtermen voor zoekmachines

Algemeen:

  • Teksten: kort, to-the-point, informeel (m.u.v. juridische teksten), levendig, zinnig (zie schrijfwijzer)
  • Beeld: accent op foto’s. fris, licht en kleurrijk, eenvoudig te “lezen”, scherp, groot en simpel.
  • Technisch: niet te zwaar, foto’s kun je bijvoorbeeld sterk verkleinen terwijl de gast niet het verschil ziet in formaat en kleuren. Kan met o.a. https://kraken.io/web-interface

Index WordPress-termen:

  • Activiteitenkalender, EventOn, Toortsmodule: invoer van een activiteit met o.a. datum, beschrijving, organiserende groep, etc. en waar mogelijk een verwijzing naar een uitgebreide pagina van de activiteit. Wordt voorzien van extra velden, waardoor een export tbv Toorts mogelijk is en je activiteiten op elke site getoond kunnen worden indien gewenst. Verwant aan bericht, maar net niet hetzelfde.
  • Bericht: nieuws of vacature, kan automatisch geplaatst worden (of vervallen) in diverse overzichten. Dit in tegenstelling tot pagina’s. Een enkel geval kan het handig zijn om een “harde” verwijspagina achter een bericht te hebben, bij voorbeeld voor terugkerende (bijv. jaarlijkse) activiteiten.
  • Copyright, copyleft: de vormgeving en huisstijl is eigendom van het Nivon.nl principe willen we dat mensen waar wij mee bezig zijn verspreiden. Met uitzondering van foto’s met copyright (eo portretrecht) is al ons materiaal vrij om te verspreiden met bronvermelding, voor niet-commerciële doelen en beperkt te werken, zonder deze rechten aan te tasten. Kijk op creativecommons.org.
  • Email, e-mail op website: liever niet gebruiken, kan opgepikt worden door robots, maar je hebt ook geen controle over hoe je informatie binnenkomt. Gebruik liever een contact- of inschrijfformulier. Kan veel spam vermijden.
  • Formulier: structureel de reacties, zorg voor een automatische ontvangstbevestiging, en verzamel input waar handig meteen in tabellen. Knip een lang formulier op in tabbladen en laat duidelijk zien waar en hoe ver mensen zijn in een formulier. En maak waar mogelijk de invoer al makkelijk door standaardwaarden zichtbaar of onzichtbaar mee te geven. Bijvoorbeeld naam activiteit, etc.
  • Fotogallery: erg populair, goed gebruiken, fotoselectie op doel. Liever 2 galleries op twee verschillende pagina’s dan 1 die je voor twee doelen probeert te gebruiken (dus voor groepen een andere gallery dan voor individuele gasten). Minimale fotogrootte bij voorkeur 1000 pixels breed (of hoog). Voorkeurverhouding 4:3 (B:H), minimaal 1000×750 pixels
  • Foto: bij berichten kan er een foto worden geplaatst. Voorkeurverhouding 4:3 (B:H), minimaal 1000×750 pixels
  • Introtekst: voor homepage, eventueel contact, tekst max 6 regels, max 100 woorden
  • Logo: we willen de eigen logo’s van de groepen zonder relatie met de huisstijl afbouwen. In de toekomst willen we kijken of we bijvoorbeeld kunnen werken met het incorporeren van het internationale natuurvriendensymbool in uitingen (wat we eigenlijk ook al met het Nivonlogo gedaan hebben, met de handjes en de alpenroosjes)
  • Menu: circa 5 (max 7 knoppen), woordlengte 4-12letter, home links, contact rechts
  • Menu(sub), submenu: max 5 subitems, vooral gebruiken voor navigatie binnen pagina
  • Opsommingen: puntsgewijs, max 7 punten (advies), pictogrammen helpen (eigen set aanwezig).
  • Pagina: pagina op de website, met een eigen vast adres waar je ook makkelijk naar kunt verwijzen. (je kunt overigens ook naar een berichtpagina verwijzen)
  • Pagina, dynamische: Pagina met gegenereerde overzichten uit berichten of eventkalender, soms voorzien van inleidende tekst.
  • Pagina, harde: Pagina met vast plaatje en praatje, al dan niet voorzien van formulier.
  • Pagina – sub, Subpagina: doorklikpagina, bijvoorbeeld voorwaarden of geschiedenis
  • Sliderfoto’s: (foto’s aan de bovenkant), breed, groot (2560 x 580), onderwerp bij voorkeur in het centrum
  • Slider: 2-4 dia’s met oproep tot actie dit bovenaan de pagina worden getoond, maakt de site dynamisch en vergroot respons.
  • Slideractieknop: Boek nu, vraag informatie,schrijf je in, word lid, steun ons, lees verder
  • Sliderkop: max 2 regels, max 16 tekens per regel (natuurvriendenhuis pas net) titel vd site (of actie)
  • Slidersubkop: korte toelichting, bijvoorbeeld Ideaal voor groepen
  • Smartblock: stuk informatie die je op 1 plek beheert en bewerkt, maar die je op meerdere plekken in je site kunt inzetten, zonder dat daardoor de score op Google lager wordt.
  • Social media, facebook volgen: er kan verwezen worden naar de eigen facebookpagina van je groep. Is deze niet aanwezig, dan staat default de Nivongroep ingesteld.
  • Social media, twitter volgen: vanaf de site kan direct het volgen van een twitteraccount ingesteld worden. Standaard staat deze op @nivonnieuws, maar als je een eigen twitterstream hebt, stel die dan in.
  • Social media, youtube volgen: vanaf de site kan een verwijzing naar youtube worden ingesteld. Standaard staat deze op een kanaal met filmpjes van en verwant aan het Nivon. Een eigen kanaal is veel werk, maar met name interessant voor (kinder)kampen.
  • Social media, share, delen op facebook, twitter, etc.: elk bericht kan geshared worden, waarbij de knoppen onder het bericht helpen.
  • Tekstblok: denk eerder in beeld en opsommingen dan in tekstblokken. Tekstblok max 12 regels, max 200 woorden, dan tussenkop.


Schrijfwijzer

Stijl:

  • actief (weinig worden, zijn…),
  • informeel (je, jij),
  • persoonlijk,
  • bondig (niet te lange zinnen),
  • met inhoud (geen loze, wollige taal)
  • positief, opbouwend en betrokken
  • makkelijk leesbaar
  • correct (zowel taal als sociaal)

Begrippen en eigen namen:

  • Nivon Natuurvrienden Nederland, in koppen Nivon Natuurvrienden NL, Het Nivon
    formeel Vereniging Nederlands Instituut voor Volksontwikkeling en Natuurvriendenwerk
  • Nivon Natuurvriendenhuizen en –kampeerterreinen
    formeel Stichting Natuurvriendenhuizen en -kampeerterreinen
  • Nivon Sociale Groepsvakanties (voorbeeld)
    formeel Vereniging Nivon – werkgroep Sociale Groepsvakanties
  • Nivon Arnhem (voorkeur boven Nivon afdeling Arnhem)
    formeel Vereniging Nivon – afdeling Arnhem
  • In beeld mag dit ook vervangen worden door [Nivonlogo] Arnhem [in VAG rounded bold]
  • De Bosbeek, Het Zeehuis, Het Hallse Hull, De Gele Anemoon, Het ABKhuis, De Hondsrug Het Hunehuis, maar wel Banjaert (zonder De).
    In digitale communicatie volgen we deze voorkeur, maar streven we naar een achtervang-constructie voor mensen die het niet weten/doorhebben. http://Bosbeek.nivon.nl zal dus doorverwijzen naar http://debosbeek.nivon.nl
  • Sleutelbegrippen: sociaal, verantwoord, betrokken, natuur, puur,groen

Ook bruikbaar: betaalbaar, voordelig, eenvoudig, informeel, toegankelijk, open, gastvrij, mee-maken, “wars van commercie”, eigenzinnig

  • Valkuiltermen: goedkoop, simpel, eigenwijs
  • Twijfeltermen: duurzaam, solidariteit, basic, cocreatie, sociaal-democratisch, progressief
    (in basis goed, maar soms te veel container, verouderd, besmet of te doelgroepverbonden)

Einde schrijfwijzer<< [/av_textblock] [/av_section]